Direktlänk till inlägg 13 juli 2014

Rhodos, Grekland

Av Maria Bjuhr - 13 juli 2014 16:50

Efter bara en vecka på svensk mark så tog jag med mig familjen till den grekiska ön Rhodos!


Vi hade bokat en riktig budgetresa med "lowcostholidays". 1 vecka i juli, 2 vuxna och 2 barn, all inclusive. 14.500 kr! Vis av gammal res-erfarenhet och lite uppskrämd över folk i min närhet som både har internetskräck, bankkortskräck, resskräck och lite allmän skräck så var jag nog något orolig över vad som skulle vänta oss. Skulle flygresan funka ok och fanns verkligen hotellet på riktigt? Vi intalade oss att hotellet kunde vi ju byta. "All-inclusive-arrangemanget" kunde vi skippa osv.

  

Resan

Vi landade sent på natten (läs tidigt på morgonen), tog en taxi till vårt hotell där vi baxade in väskor och ungar i mörker, tystnad och hetta. Några timmars sömn och sedan upp för att upptäcka boendet och frukosten (om den nu fanns på riktigt?).


Hotellet

Jodå, det fanns gott om grekisk yogurt, honung, vitt bröd, grönsaker, skinka, ägg, korv osv till frukost. Pooler och hotellområdet med poolbar, matsal, biljardbord, wi-fi samt hotellrummet med ac, balkong, dusch/badkar osv visade sig vara absolut enligt våra önskemål. Klart att det inte var något lyxhotell, men det hade vi verkligen inte heller väntat oss.


Kolimbia

Vi bodde i en liten by som heter Kolimbia på östkusten, söder om Rhodos Stad och Faliraki. En lagom liten stad, inramad av sandstränder, små tavernor, barer, få butiker och en pampig eukalyptusallé. Nattlivet var i stort sett obefintligt.


Mat & Dryck

Fina fisk/skaldjursrestauranger fanns och trots att vi hade god grekisk husmanskost på hotellet, så valde vi att äta ute några kvällar. Skönt att få bli serverad maten och dessutom få en lite lugnare miljö. Våra barn är ju bara 10 och 11 år, men som sina föräldrar är de mycket förtjusta i mat. Vi frossade i musslor, räkor, bläckfisk, grillade småfiskar samt havskräftor. Vi frossade även i moussaka, saganaki, dolmades, stifado och grekisk sallad.


Så härligt att få dela njutningen med barnen också. På Rhodos fanns det väldigt goda vita viner,

faktiskt tom det som serverades "gratis" på hotellet! Mina erfarenheter av grekiskt vin är inte

speciellt goda, men å andra sidan så det ju det ha förändrats på de 15 år som jag INTE besökt

just Grekland. Röda viner var inte i min smak, men de vita var smarriga!

  

Så, vad tyckte jag då om Rhodos?


(Ja, om sanningen ska fram så har jag varit där tidigare, för många år sedan. Drygt 20 år sen faktiskt. Inte många minnen av det).

 

Topp 5 Rhodos.

1. Maten. Kombinationen av vällagad grekisk husmanskost och det fina fisk- och skaldjursrestaurangerna är perfekt! 

2. Tillgängligheten. Nära till allt och lätt att ta sig till allt.

3. Water Park, Faliraki. Lite för att jag gillar det själv, men mest för att få se barnens ögon lysa av förtjusning. Vattenrutsch, pooler, floder och annat för att fylla en hel dag.

4. Resans pris, måste jag ju ändå säga.

5. Vädret! Strålande sol från en klarblå himmel. Ca 35 grader. Perfekt, tyckte jag. Lite väl varmt, tyckte någon av mina medresenärer.


Lowcostholidays

Summa summarum om paketresan: Klart att vi fick ta en taxi från flygplatsen (30 min) istället för transferbuss med käck tillhörande reseledare i färgglad scarf. Klart att det varken fanns välkomstdrink, grisfest, informationspärm eller av resebolaget anordnade utflyker. Men inget av detta är värt någonting och ens utnyttjat av oss. Vi gillar att resa mer på egen hand och gärna så billigt som möjligt. Så, kommer vi att åka med "lowcostholidays" igen? Definitivt, om priserna håller sig på denna nivå! Till Rhodos, nja - inte så länge det finns mer nytt att se!

  

Det är ju någonting med just budgetresor som lockar mig så vansinnigt; man har liksom inte samma förväntningar som när man lägger mycket pengar på en resa. Det gör ju att det är väldigt lätt att slå sina egna förväntningar! Ja, det kanske är korkat - men jag går på det, varje gång. 

  


/Maria

   



 
 
Anders

Anders

9 april 2015 15:33

Låter som om ni hade en härlig resa, Rhodos brukar sällan göra någon besviken. Det är ju precis som du skriver så enkelt att semestra där. Maten är god, vädret är bra och det finns gott om saker att göra.

http://www.rhodosgrekland.se

Maria Bjuhr

5 augusti 2015 12:27

Precis... ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Bjuhr - 28 juli 2018 15:25

Det finns avlägsna exotiska resmål som ofta lockar och så finns det närliggande pärlor som denna. Som verkligen fick mig helt stum.   Inpackad familj, tält, sovsäckar, kylbagar, gasolkök, fiskespön etc så gav vi oss iväg mot Norge!   Vi övern...

Av Maria Bjuhr - 17 maj 2018 18:04

Italien är mitt absoluta favoritland och nu var det dags igen. En långweekend på Amalfikusten som vi planerat och längtat efter länge. 6 vuxna med samma passion; mat, vin och äventyr! Från Arlanda tog vi morgonflyget till Rom, med Leonardo Express (...

Av Maria Bjuhr - 19 oktober 2017 20:13

Två veckor på hemmaplan, sen bar det iväg igen! Till Nice, Frankrike och så med buss till San Remo i Italien.    Ett gäng kollegor som åkte en tidig morgon/natt och som kom fram till det anrika hotellet precis till lunch. Varmt och skönt - så på ...

Av Maria Bjuhr - 21 september 2017 16:45

Då var det dags för tjejjuntan att ta sig an ett nytt resmål. 12 snygga, schyssta, slutkörda, semestersuktande och snart solbrända Siciliennyfikna Sessor på resa igen, två år sen sist...   Obligatorisk Prosecco på Arlandaparkeringen för att mark...

Av Maria Bjuhr - 21 september 2017 16:23

Ja, vi hade ju bestämt att vi skulle åka till fjordarna i Norge. Till Geiranger, Trollstigen och Stryn. Så blev det inte, det blev Åland.   Vädret var extremrisigt och vi vill gärna göra Norgeresan så vi åtminstone ser bergen och fjordarna som vi...

Ovido - Quiz & Flashcards