Av Maria Bjuhr - 28 juli 2018 15:25

Det finns avlägsna exotiska resmål som ofta lockar och så finns det närliggande pärlor som denna. Som verkligen fick mig helt stum.

Inpackad familj, tält, sovsäckar, kylbagar, gasolkök, fiskespön etc så gav vi oss iväg mot Norge!

Vi övernattade den första natten i vår fjällstuga i Lofsdalen för att det inte skulle bli så långa sträckor att köra i finvädret. För att komma fram och kunna njuta av dagen så gav vi oss av tidigt dagen efter. Vi hade tittat ut en camping som såg mysig ut och hade fina fiskemöjligheter, ca 5 timmar körning. På "Grimsbu Turistsenter" kom vi vid lunchtid, smällde upp tältet, grillade korv till lunch och tog sedan med oss lite fika till den därliggande älven där det både flugfiskades och fiskades med kastspö. Grillad harr på hårdmacka med smör och salt blev därmed förrätten till kvällens middag vid tältet. Varmt, skönt och härligt att campa!

På förmiddagen packar vi ihop tältet och ger oss iväg igen. Nu vet vi att vi bara har ca 20 mil till vårt mål, men vi vet också att vägarna är slingrande, smala och bergen är höga och stupen djupa. En makalös färd i ett landskap av turkosa virvlande älvar, svarta karga branta bergsväggar, snötäckta bergstoppar, skyhöga vattenfall, kilometerlånga tunnlar och grönskande ängar. Trollväggen besöktes och självklart även Trollstigen. Förutom att det vimlade av turister där, så är känslan i de 11 hårnålskurvorna där man når nästan 1000 m över havsnivå rätt häftig - eller läskig...

Nå, vi for vidare och från Liabygda tog vi färja över fjorden till vår slutdestination Stranda. Väl framme i vår lägenhet, som bestod av undervåningen av en privat villa, lastade vi ur allt och gav oss iväg på upptäcksfärd. Vi kom till Stranda en söndag kväll och det var en sovade stad vi mötte. Stängt, tomt och tyst. Skönt. Eftersom vi bodde precis vid fjordkanten, så begav sig tonårssönerna iväg och provad fisket nästan direkt. Det visade sig vara rejäl skillnad på ebb och flod och de lyckades kroka på både Torsk, Havsöring och Berggylta! En maffig fisksoppa fick vi ihop av det!

Vårt boende var rymligt och bra, en altan, en utegrill och ett inglasat lusthus hade vi till förfogande med utsikt över fjorden och bergen...

Vi tog bilen några kilometer till Strandas skidanläggning och där tog vi "Gondolen" upp till toppen av Strandafjellet för en vidunderlig utsikt! Efter både charm och tjat och kanske till och med någon muta så fick jag till slut med mig tonåringarna på en vandring  bland fjällbäckar, lösgående får och solvarma hjortron.

En annan dag tog vi bilen till Hellesylt och därifrån färjan till Geiranger. Det var en färjetur på dryga timmen där man i den djupa och respektingivande Geirangerfjorden kunde beskåda vattenfall som "De sju systrarna" och "Friaren" till flerspråkig guidning i högtalarna. Från en halvt sovande stad som Stranda är, bara några mil bort till Geiranger som var packad av turister från alla länder, flera kryssningsfartyg t ex Hurtigrutten. Vi lunchade i Geiranger och tog bilvägen tillbaka, via två färjor. Vad jag vet är ingenting billigt i Norge, luncherna och färjekostnaderna gjorde mig också stum några gånger, men vi hade förberett oss väl och hade både mat och dryck med oss.

Vi valde att åka en annan väg hemåt från Stranda, över Stryn mot Åkreströmmen, där vi campade en natt på vägen hem. Även där fanns både sjö och två strömmande vattendrag att fiska i. Och även där fick tonåringarna fisk, Harr bl a. I sjön var den 14 grader, men eftersom det var 27 grader i luften och vi alla var svettiga och varma efter att ha ställt upp tältet igen så doppade vi oss!

Hemfärd via Idre, Dalarna och plötsligt kändes den omgivningen som små små kullar...

Topp 3 Stranda

- Naturen! Makalöst. Sagolikt. Magiskt. Fantastiskt. Man försöker beskriva och fota, det går inte. Det måste upplevas!

- Tillgängligheten. Så nära och lättillgängligt för oss.

- Fisket. Även om jag inte fiskar själv, så njuter jag av glöden i tonåringarnas ögon, lyckan i deras leenden och spänningen i deras dialog.

Jag känner mig tagen. Av Norge. Av Norges natur. Även om jag varit där tidigare och den gången sa att det var det vackraste jag sett, så står det sig nog än idag 20 år och ett otal resor senare. Jag kommer att åka tillbaka, inte vänta 20 år till nästa gång. Det är ju ändå så nära, så lättillgängligt.

Nästa resa finns inte ens planerad!   Det måste jag ändra på!

Av Maria Bjuhr - 17 maj 2018 18:04

Italien är mitt absoluta favoritland och nu var det dags igen. En långweekend på Amalfikusten som vi planerat och längtat efter länge. 6 vuxna med samma passion; mat, vin och äventyr!

Från Arlanda tog vi morgonflyget till Rom, med Leonardo Express (snabbtåget) vidare till centralstationen. Där snabblunchade vi en pizza slice och en Birra Moretti. Så hoppade vi på tåget till Neapel, som tog ca 1 timme. Där blev vi upphämtade av Giuseppe i förbeställd taxi för vidare färd ca 6 mil, men nästan två timmar på slingrande bergsvägar, där det både gasades och tutades i kurvorna. Vi blundade ibland, men försökte hålla illamåendet borta genom att försöka titta på vägen. Det var så vackert, lite skrämmande också...

Väl framme i Praiano slogs våra (högt ställda) förväntningar med råge! En stooor fyrarumslägenhet med balkong, stor terrass med jacuzzi och havsutsikt! Wow! Det var redan kväll och vi packade snabbt upp, gick till lilla snabbköpet för att köpa lite vin och lite frukost. Nästa morgon sken solen - och DEN frukostvyn!

En av dagarna gick vi ?Gudarnas stig?/?Sentiero Degli Dei?, en sträcka högst upp i bergen på drygt 500 m höjd i snitt. Vi tog taxi upp till bergsbyn ?Bomerano? och trampade iväg därifrån. Det var svalt (nästan kallt) och det var högt när vi tog oss fram genom molnen. Vyerna var fantastiska och mobilkameran fick jobba hårt. Vissa sträckor var planare och vissa tuffare då man fick klättra bland större stenblock. Ingen svår vandring, men det är högt! Den som lider av svindel bör nog välja annan väg. Det tog nästan tre timmar, finishen gjordes med 1.500 trappsteg ner från torget i Nocelle ner till slutmålet Positano. Så läckert!

En annan dag tog vi bussen till Positano, ca 25 min och sedan en turbåt till Capri. Det blåste såklart den dagen, men utsikten grym. Vi köpte en varsin limoncello på båten och strosade sedan runt på öns marknad, tog bergbanan upp på höjden för en vacker utsikt samt en rejäl pistageglass! Hemfärden gick med båt vidare till Amalfi där vi stannade en stund innan bussen gick tillbaka till Praiano.

Vi är ju som sagt matglada allihopa och gjorde både några luncher samt några middagar hemma i lägenheten. Att ha tillgång till både slaktare, fiskhandlare, vinbutiker, ostar, charketurier i närheten gör valet enkelt. Att vi dessutom hade Italiens vackraste utsikt från vår otroliga terrass gör att det faktiskt närmar sig perfekt!

Att hasa ner i jacuzzin lite senare på kvällen med ett glas Prosecco i näven, titta på stjärnorna, ljusen från grannbyarna och bara njuta av tystnaden... Det - är semester...

Maten är gudomlig, det är bara så! Vinet likaså. Italienarna glada och hjälpsamma. Och så naturen - Sagolik!

Det kan tyckas lite omständigt att resa till Amalfikusten, men tro mig, du ångrar dig inte! Själva resan med tåg, båt, snabbtåg, taxi och buss är en del av upplevelsen! Om man vill... Allt är enkelt att boka och planera på nätet och det är ju en del av reseupplevelsen. Att jag har fem nästan lika Italiengalna vänner att resa med gör det ju inte sämre!

Topp 5 Amalfikusten:
5. Naturen. Bergsväggar, raviner, klippavsatser och framför allt det turkosskiftande havet!
4. Möjligheterna. Du kan bara njuta av sol och bad eller ha späckat schema, välj efter dagsbehov. Men läs på innan.
3. Maten. Köp hem och laga gott om du kan!
2. Gudarnas Stig. Ett måste om du inte är höjdrädd!
1. Praiano! Lugnaste, mest genuina av de byar vi besökte.

Molto bene var denna resa och nästa resa går till ett lite närmare land!

Arrividerci!
?

Av Maria Bjuhr - 19 oktober 2017 20:13

Två veckor på hemmaplan, sen bar det iväg igen! Till Nice, Frankrike och så med buss till San Remo i Italien.

Ett gäng kollegor som åkte en tidig morgon/natt och som kom fram till det anrika hotellet precis till lunch. Varmt och skönt - så på med flip-flops och kjol! Promenad in till stan och i med en sallad och lite kallt vitt vin. En lagom stor stad att promenera runt i och lagom strand att hänga på. Allt finns liksom inom räckhåll i San Remo.

Förutom en härlig middag på kvällen så fortsatte vi ut i natten på en färjeformad nattklubb vid havet. Trevlig och fasligt roligt, men det blev ju alldeles för sent... Man har fortfarande inte vett att gå och lägga sig i tid, men man vill ju inte att det roliga ska ta slut!

Härligt väder gjorde att vi lade oss på den väldigt tillrättalagda stranden dagen efter. Ett tio-tal livvakter bar våra solsängar, tog betalt och sedan bara bevakade oss på stranden. Det var ju nästan bara vi där, eftersom det tydligen var säsongens sista helg. Det var ingen trängsel i vattenbrynet. Vattnet var inte direkt ljummet, men skönt att doppa sig i innan man stekte vidare i solen.

En härlig skaldjursrestaurang hittade vi, men en fantastisk risotto frutti di mare! Ett gott lokalt vitt vin till och ett svart bröd, gjort på bläcket från bläckfisken. Spännande och smaskigt!

Gamla stan i San Remo är ju något speciellt. Smala (alltså, jäääättesmala) gränder och väldiga stigningar. Vi såg många sega, starka och pigga äldre människor som traskade uppför med matpåsar och annat. Vi (med San Remo-mått mätt) yngre flåsade på i nästan samma takt. Väl uppe vid kyrkan, som fanns på toppen, var utsikten magnifik! Flåspaus och fotopaus. Vi såg några små restauranger halvt insprängda i husen och det så ut att vara ett bra tips för kvällen, men vi insåg sen att vi aldrig skulle hitta dit igen...

Däremot hittade vi en fin restaurang på ett av de gamla torgen som finns överallt i San Remo. Där fann vi både färska ostron till förrätt och hummerpasta till varmrätt. Molto bene!!! Slurp. Även om vädret var hyfsat bra, så regnade det galet den kvällen. Vi satt på uteservering med pålitliga stora parasoller över alla bord. Det visade sig efter en stund att de pålitliga parasollerna hade ett sätt att samla stora vattenmängder för att sedan läcka ner dessa i springorna mellan parasollerna med ganska stor kraft. Några i sällskapet blev totalt genomblöta och fick flytta till ett annat bord, där de hittade annat trevligt sällskap. Vid promenad hemåt igen var det uppehåll och värmen ändå hyfsat bra för oss som var halvt eller helt genomvåta.

Strandpromenaden är iordninggjord för både promenader och cykelturer. Vi strosade runt i hamnen och gapande förundrades vi över vem som kan äga de stora lyxyachterna där... Hur mycket vi än gissade så gissade vi säkert fel. Efter strandpromenaden åt vi lunch och lapade sol med en Aperol i handen. Sköna dagar...

Vi var i San Remo lördag - tisdag och det funkade bra och var ganska lagom, tycker jag. Ett resmål som har både strand, shopping, kultur och charm. Det är samtidigt ordning och reda och lätt att ta sig fram. Det är uppbyggt kring turismen och det är både en fördel och en nackdel. Rätt dyrt resmål, men väldigt god kvalitet på maten i restaurangerna.

Topp 5

5. Shopping. Rätt ok shopping för att vara en så liten stad.

4. Ordning och reda. Lätt att ta sig, hitta och får hjälp.

3. Det vita lokala vinet!

2. Restaurangutbudet.

1. Kombinationen Strand och Stad.

Men, nu har jag ingen resa i sikte!!!   Det måste jag ändra på. Nästa resa blir nog Italien det också, man kan liksom aldrig få nog...

Av Maria Bjuhr - 21 september 2017 16:45

Då var det dags för tjejjuntan att ta sig an ett nytt resmål. 12 snygga, schyssta, slutkörda, semestersuktande och snart solbrända Siciliennyfikna Sessor på resa igen, två år sen sist...

Obligatorisk Prosecco på Arlandaparkeringen för att markera: Semestern har börjat! Flyg till Palermo och därifrån hade vi bokat en busstransfer till huset i Lascari, som ligger mellan Palermo och Cefalú. Ett stort hus med 16 bäddar, där varje sovrum hade både TV, kylskåp och dusch/wc. Tomten runt huset var enorm och bestod (förutom av utekök, utetvättstuga, pool, loungeområde) utav limeträd, fikonträd, granatäppleträd och valnötsträd!

Vårt hus ligger verligen på landsbygden, när den fina sandstranden och nära två charmiga tavernor. Menyerna skvallrade om att det sällan är utländska turister som äter här och vi blev ibland rätt förvånade över vad som kom in på tallriken efter att ha gissat, kollat google translate och försökt uttala maträtterna. Men - så gott. Och så härligt avkopplande!

Vi är rätt olika. Vi sover olika länge, vill göra olika saker ibland och äter olika saker till frukost t ex. Det fungerar väldigt bra när man bor i ett sånt stort hus, där alla kan gå upp när man vill, ta den frukost man gillar i kylskåpet och sätta sig i solen utanför och njuta av en kopp kaffe, juice och kanske en cornetto (italiensk croissant). Några hänger vid poolen, några vid stranden, några åker in till Palermo eller Cefalù. På kvällarna hänger vi ihop. För att vi känner för det.

Det finns en tågstation i Lascari och vi åkte till Cefalú ett par gånger för att se folklivet där. Där var gott om turister och även om orten är väldigt mysig med sina trånga gränder, fina bad och rika kulturliv så kändes det ändå skönt att åka hem till landet och huset igen. Visst är det trevligt med folkliv, strandförsäljare som ropar cocooo, cocooo, cocooo så man nästan blir tokig och väskor, kylskåpsmagneter, virkade bikinis, strandväskor och blinkande sneakers. Men en kväll i uteköket där några fantastiska kockar svänger ihop en risotto, grillar en bit kött, serverar grönsaksröror, ostar, gott vitt vin och sedan italienskt kaffe och limoncello. Där snackar vi kvalitet. Om sedan kvällen fortsätter med sällskapsspel, tjejsnack, nattbad eller annat. Ja, det blir ju bara bättre...

Palermo tog en knapp timme med tåg från oss. Där finns ju också en hel del kulturliv, gott om turister i vissa delar och en stort köpcentrum som vi snokade rätt på. Spårvagnen fungerade klockrent och den dagen det var mulet, så vi shoppade järnet satt oss ner och avslutade med en kopp Caffè Crema.

Topp 5

5. Landsbygden. Härligt att höra tjattrande italienska istället för "tjena-tjena-mittbena" från personalen på tavernan.

4. Stranden och vattnet. Snyggt och rent. Inga aktiviteter som stör och låter. Varmt och skönt.

3. Vinet. Eftersom vi ser en tjusning i att komma över billigt vin, så kanske vi inte har druckit ur den högsta klassen, men jag måste säga att vi hittade en del riktigt fina viner ändå. Proseccon är ju gudomlig, nästan utom tävlan.

2. Maten. Det italienska köket äger. Musslor, bläckfisk, pastan, ostarna....

1. Gänget, såklart! Grym grupp av många olika individer som trivs väldigt bra ihop. Vi gillar varandra, det bara är så.

Nästa resa blir snart. Kanske till samma land...?

Av Maria Bjuhr - 21 september 2017 16:23

Ja, vi hade ju bestämt att vi skulle åka till fjordarna i Norge. Till Geiranger, Trollstigen och Stryn. Så blev det inte, det blev Åland.

Vädret var extremrisigt och vi vill gärna göra Norgeresan så vi åtminstone ser bergen och fjordarna som vi åker dit för att se... Men österut såg det bättre ut, faktiskt riktigt bra. Vi tar färjan till Åland och tältar där! Sagt och gjort.

Vi åkte med familjen och en kompis till en av tonåringarna. Vi tog in på den camping (en bit från färjelägret) som vi i förhand sett ut som den mysigast och taffligaste av dem alla. Söderhagens Camping. Vackert belägen vid vattnet, mysiga platser att slå upp tält och ställa upp grill, brassestol och kylbagar. Båtar, bastu, flytvästar att låna. Lagomt med folk, tyst och lugnt. Varken vattenrutschbanor, pooler, butiker eller musik, trafik eller högljudda turister. Som gjort för oss.

Tonåringarna fiskade, rensade och grillade fisk. Vi åt. Vi bastade den vedeldade bastun på kvällen, badade i havet utanför och solade och for ut med båten på dagarna. Sköna dagar med spartansk meny; köttfärssås på burk, pastasallad och Bullens pilsnerkorv. Mmmmm...

En dag i Mariehamn när vädret var lite sämre. Pappan och tonåringarna lekte på badhuset och jag promenerade runt i Mariehamn och strosade längs shoppingstråket. Det fanns verkligen ingenting att köpa. Men mysig stad att strosa i.

Lunch och minigolf och sedan åkte vi tillbaka till tältet. Brassestol och ett glas vin i solen. Jodå. Semester.

Färjan mellan Eckerö och Åland går snabbt och man hinner knappt fika/äta lunch och även handla lite taxfree-varor, om man vill det. Tonåringarna bunkrade godis såklart.

Till Söderhagen åker jag gärna tillbaka och faktiskt så tipsade jag en kompis om det redan veckan efter och jag tror att de var lika nöjda som vi. Det är något taffligt charmigt med detta ställe och de är gästvänliga med allt de har! Och de har allt man behöver. Ett (visserligen snett och vint, men funktionellt) pingisbord inkl bollar och racket. Ett gym (garage där man ställt in en del maskiner av äldre modell. De funkade nästan helt). Ett utegym (traktordäck, två fyllda dunkar med målat 10 kg på varje, en fender upphängd i kedja i taket som boxningssäck) och dessutom hela härliga naturen att röra sig i! Klockrent! Gott om grillplatser, båtbrygga, bastu med ihopbundna björkruskor att använda, båtar med eller utan motor, rensbord och kök, dusch (i två av dem fanns det varmvatten!), toa och allt annat som man kan behöva.

Nästa resa vill jag ha mer sol och värme!

Av Maria Bjuhr - 21 september 2017 16:11

En kortsemester blev det även norrut! Vi är ju vansinnigt glada i fjällvärlden och naturen och i norr behöver vi inte trängas med många... De som är där är som vi.

Denna gång åkte vi till Snöberg utanför Ånge för att hälsa på vänner. Helmysigt ställe och som en nöjespark för våra motorintresserade tonåringar. Det fanns även badtunna och prosecco, så det var väl samma känsla för mig...

Vi packade in oss i bilarna och åkte grusvägarna till Funäsfjället där vi skulle vandra ett par dagar. Vädret var inte med oss. Det regnade och regnade. Och regnade. Vi beslutade oss för att gå en kortare sträcka, slå upp tälten i närheten av någon tjärn och stanna för att fiska. Trots att regnet kom och gick så gjorde vi en eld utanför tälten, gjorde oss en varsin påse frystorkad middag och sköljde ner detta smarriga med ett glas rött.

Dagen efter tog vi ner tälten igen, gick tillbaka till bilarna och åkte ner till Funäsdalen. Där hade vi ordnat övernattning inomhus och tur var nog det, för nu tilltog regnet igen. Vi valde dessutom att gå på restaurangen och äta en brakmiddag efter att vi strosat runt i Funäsdalen en stund.

Det var ingen bra dag för vandring, så vi åkte vidare dagen efter till vår egen stuga i Lofsdalen. Där blev vi kvar några dagar och vandrade där i något bättre väder. Löpning på fjället inkl bad i Lofssjön, mys på altanen i solen och slappande i soffan... Är inte det semester, så säg?

Av Maria Bjuhr - 21 september 2017 15:58

I juli tog 4 tonårsfamiljen och samlade ihop sig för en "Coop-kryssning" till Tallin i Estland! En 40-timmarskryssning som kan bytas mot medmera-poäng och därav namnet Coopkryssning. Fin hytt för fyra för 0 kr. Båten var inte speciellt stor, men innehöll både spa, smörgåsbord, karaokepub, däck-bar och dansgolv.

Trevlig restaurang med meny signerad Tommy Myllymäki fanns tillgänglig för oss vuxna. Tonåringarna gick på hamburgerhaket och därmed fick vi vuxentid och de tonårstid. Win-win, om ni hört talas om det...

I Tallin gick vi runt i solen och strosade bland övriga turister. Krimskrams i mängder, gammal och mysig stad med en hel del att se. Men att bara sitta med goda vänner i solen och en god estländsk öl i handen är ju vinnarkänslan den dagen. Tonåringarna for runt och kollade läget, shoppade fidgetspinners och käkade glass.

På medeltidspuben Old Hansa drack vi både honungsöl och kanelöl och sedan åt vi en god sen lunch innan vi gick tillbaka på båten igen.

Kvällen bestod i karaokeframträdanden av tonåringar och vuxna, dans i salongen och smörgåsbord. Trevligt som bara den. Vacker solnedgång och lugn båtfärd.

5 i topp:

5. Kort. Om man snålar på semesterdagar är detta ett bra alternativ.

4. Mysig "strosa-omkring-i-stad" är Tallin - eller Tallinn som estländarna själva säger.

3. Billigt. Ja, 0 kr kanske inte slutnotan blev. Men det går att semestra billigt om man vill.

2. Enkelhet. Mat finns för alla, aktiviteter finns för alla.

1. Kontroll. Man kan lätt släppa både barn och tonåringar fritt på båten, de kommer ju ingenstans liksom.

Hemma efter bussfärd hem behövde vi sova lite till innan vi är i form för nästa semester...

Av Maria Bjuhr - 20 juni 2017 21:05

När våra yngsta söner fyllde år senast så köpte jag och min kompis en varsin resa till dem. Och till oss. Till Fuengirola på spanska solkusten.

Vi flög med Norwegian från Arlanda till Malaga, tog tåget direkt från flygplatsen till Los Boliches i utkanten av Fuengirola. Det renaste och fräschaste tåg jag åkt! Smidigt och snabbt tog vi oss från stationen i Los Boliches till den lägenhet vi hyrt i några dagar. Två sovrum, kök, badrum, vardagsrum och en stooor inglasad terrass, som förutom utemöbler innehöll luftmadrasser, bollar, cyklop, solstolar, frisbee och lite annat.

Barnens ögon lyste av förväntan när de dessutom såg poolen (som är formad som en gitarr) som låg precis utanför terrassdörren!

Våra ögon plirade bra mycket de också när vi förstod att här kunde vi pysa med ett glas gräsligt kall cava i solen. Ca 32 grader i skuggan. Love it!

Boendet var perfekt för oss och låg precis vid strandpromenaden. Sönerna är ju inga fans av promenader, men det fanns ju tonvis med krimskrams att titta på efter vägen. Hattar, strandväskor, badtofflor, kylskåpsmagneter, badlakan med färgglada bokstäver av resmålet, solglasögon och fidget-spinners. Det mesta känns igen från vilken charterort som helst. Någon glass, något glas Sangria fanns ju också att tillgå...

En kväll tog vi lite tapas med oss ner på stranden och dukade upp till vin och Fanta i sanden. Där förvånades vi av alla människor som samlats. Inte i solstolarna, utan i sanden. Det kändes som om det mest var spanjorer och de hade dukat upp bord med buffémiddagar i stora sällskap, småbarnsfamiljer åt middag ihop, killgäng spelade beachvolley och män kast-metade med groteskt långa spön direkt från stranden.

Det var varmt även på kvällen, ca 26 grader, lite härligt ljummen bris och härlig stämning.

Vi visste och hade planerat att en av dagarna skulle spenderas på badlandet i Torremolinos. Barnen jublade (och det gjorde väl vi också inombords). Tåg till Torremolinos och sedan raklång i solstol mellan rutschbane-turerna. Ganska glest med folk, till vår förvåning och både solstolar och några attraktioner gapade tomt efter gäster. Skönt. Hela dagen spenderade vi i solstol, vågmaskin, jacuzzi, flodbana och vattenruschbanor av olika slag. Det mest förvånande och positiva den dagen är en helt grym lunch i vattenlandet "Aqualand"! En rejäl hamburgare, fin köttfärs, perfekt stekt med gott om fräscha grönsaker och grova fina potatisklyftor. Som så ofta så tar man överpriser både på entré, solstolshyra och hamburgertallrik. Men denna hamburgare var värd varje krona. En löjligt stol öl till gjorde den extrem rättvisa. Slurp!

I andra ändan av Fuengirola fanns ett shoppingcenter, som vi spanat in. Vi visste att flera av våra favoritaffärer fanns där och vi klurade på hur vi skulle få två grabbar att orka med oss där i några timmar.

Det visade sig att det gick ju galant! Klädshopping kantades av en gocart-tur på taket (samtidigt som en fantastisk vacker solnedgång i bergen pågick) och alla var glada och nöjda.

Den breda strandpromenaden Paseo Maritimo var perfekt för promenader, en inlines-tur (eller permobiltur för den delen) eller morgonjogg, eftersom det dessutom fanns ett antal utegym efter vägen. Medan grabbarna sov så drog vi på oss joggingskorna och avverkade några kilometer och även om det var rätt tidigt på morgonen så rann svetten av oss! Ett dopp i havet direkt efteråt var belöningen.

På spanska solkusten är allt rent, städat och välordnat. Det är en oerhört praktiskt resmål och enkel att resa. I Los Boliches kändes allt det där och dessutom tyst och lugnt. Knappt någon trafik, inget kvällsliv och det var lätt för barnen att själva gå iväg och köpa glass eller utforska. Det finns gott om strandrestaurangen med liknande menyer, även om vi fick gå en bit för att hitta Paella!!!

Top 5 Los Boliches

5. Lugnet. Tryggheten.

4. Enkelt att ta sig. Tåget går var 20:e minut i båda riktningarna.

3. Solen och värmen.

2. Shopping! Finns allt.

1. Stranden. Låååååång. Fräsch. Ren.

BIllig flygbiljett till Malaga, billigt boende, tågbiljetter till och från boendet gav ett paketpris på ca 3.700 kr per person.

För solen, enkelheten och lugnet åker man hit. Vill man se mer av kultur, uppleva explosiva smakupplevelser, höra tjattrande urbefolkning, dricka goda viner så åker man nog någon annanstans. Så det blir det nästa gång. Snart.