Direktlänk till inlägg 21 september 2017

Tallin, Estland

Av Maria Bjuhr - 21 september 2017 15:58

I juli tog 4 tonårsfamiljen och samlade ihop sig för en "Coop-kryssning" till Tallin i Estland! En 40-timmarskryssning som kan bytas mot medmera-poäng och därav namnet Coopkryssning. Fin hytt för fyra för 0 kr. Båten var inte speciellt stor, men innehöll både spa, smörgåsbord, karaokepub, däck-bar och dansgolv.

Trevlig restaurang med meny signerad Tommy Myllymäki fanns tillgänglig för oss vuxna. Tonåringarna gick på hamburgerhaket och därmed fick vi vuxentid och de tonårstid. Win-win, om ni hört talas om det...

I Tallin gick vi runt i solen och strosade bland övriga turister. Krimskrams i mängder, gammal och mysig stad med en hel del att se. Men att bara sitta med goda vänner i solen och en god estländsk öl i handen är ju vinnarkänslan den dagen. Tonåringarna for runt och kollade läget, shoppade fidgetspinners och käkade glass.

På medeltidspuben Old Hansa drack vi både honungsöl och kanelöl och sedan åt vi en god sen lunch innan vi gick tillbaka på båten igen.

Kvällen bestod i karaokeframträdanden av tonåringar och vuxna, dans i salongen och smörgåsbord. Trevligt som bara den. Vacker solnedgång och lugn båtfärd.

5 i topp:

5. Kort. Om man snålar på semesterdagar är detta ett bra alternativ.

4. Mysig "strosa-omkring-i-stad" är Tallin - eller Tallinn som estländarna själva säger.

3. Billigt. Ja, 0 kr kanske inte slutnotan blev. Men det går att semestra billigt om man vill.

2. Enkelhet. Mat finns för alla, aktiviteter finns för alla.

1. Kontroll. Man kan lätt släppa både barn och tonåringar fritt på båten, de kommer ju ingenstans liksom.

Hemma efter bussfärd hem behövde vi sova lite till innan vi är i form för nästa semester...