Alla inlägg under oktober 2015

Av Maria Bjuhr - 5 oktober 2015 20:00

Efter en och en halv vecka på svensk mark, så tog jag semester - igen! ? Några kollegor och jag drog till spanska solkusten, närmare bestämt Torremolinos.

En rutinerad charterort, där man fräschat upp efter bästa förmåga. Upprustade hotellkomplex med allt man önskar i bekvämlighetsväg, men som saknar den där genuina charmen som jag gillar. Gott om välordnade vägar, trottoarer, cykelvägar osv. Små tavernor där alla längs strandpromenaden serverar ungefär samma mat.

I syftet slappa, mysa, umgås under fyra dagar så är detta resmål absolut godkänt! Sangrian smakade fint, paellan likaså, dessutom varmt och skönt i solen.

Medelåldern för resenärer i Torremolinos kan ligga strax över 70 år, nu när vi drog ner den rejält i några dagar. Gott om rullatorer och käppar på den asfalterade strandpromenaden och det var lätt att hyra sig en permobil i några timmar, om man ville det. Trots detta så verkar joggandet ha slagit klorna i dessa pigga pensionärer. Innan soluppgång och efter solnedgång var trafiken på strandpromenaden som allra störst. Där power-walkade, joggade, lufsade och hasade sig denna pigga skara fram i rask takt. Imponerande!

En brakmiddag i Malaga hann vi med samt allsång på mindre restaurang, karaoke-bus samt en del sol och bad såklart. Men man hinner inte så mycket som man önskar på bara fyra dagar.

Som sagt, inte mycket till stora utflykter i denna resa, men jag har ändå skrapat ihop topp 5:

5. Enkelhet: En lång strand kantad av hotell, barer, caféer, tavernor och supermarkets.
4. Vädret: I oktober! Ca 30 grader varmt, strålande sol nästan hela tiden.
3. Mat/Dryck. Spansk öl, spanskt vin och paella kan man väl inte misslyckas med...
2. Hotellfrukost: Högklassigt utbud! Alla typer av äggrätter, gott om skinkor, ostar, bröd, sött till kaffet, massor av frukt och som pricken över i - Cava (mousserande spanskt vin).
1. Ressällskapet. Att ligga på sandstranden och mysa med en San Miguel i handen och emellanåt få hysteriska fnitteranfall tillsammans med dessa tokstollar är verkligen guld värt!

Nu ska jag hålla mig hemma ett tag, lägga mina pengar på hög och nästa resa är redan bokad. En ny kontinent för mig.

/Maria
?

Ovido - Quiz & Flashcards