Direktlänk till inlägg 21 september 2017

Åland

Av Maria Bjuhr - 21 september 2017 16:23

Ja, vi hade ju bestämt att vi skulle åka till fjordarna i Norge. Till Geiranger, Trollstigen och Stryn. Så blev det inte, det blev Åland.

Vädret var extremrisigt och vi vill gärna göra Norgeresan så vi åtminstone ser bergen och fjordarna som vi åker dit för att se... Men österut såg det bättre ut, faktiskt riktigt bra. Vi tar färjan till Åland och tältar där! Sagt och gjort.

Vi åkte med familjen och en kompis till en av tonåringarna. Vi tog in på den camping (en bit från färjelägret) som vi i förhand sett ut som den mysigast och taffligaste av dem alla. Söderhagens Camping. Vackert belägen vid vattnet, mysiga platser att slå upp tält och ställa upp grill, brassestol och kylbagar. Båtar, bastu, flytvästar att låna. Lagomt med folk, tyst och lugnt. Varken vattenrutschbanor, pooler, butiker eller musik, trafik eller högljudda turister. Som gjort för oss.

Tonåringarna fiskade, rensade och grillade fisk. Vi åt. Vi bastade den vedeldade bastun på kvällen, badade i havet utanför och solade och for ut med båten på dagarna. Sköna dagar med spartansk meny; köttfärssås på burk, pastasallad och Bullens pilsnerkorv. Mmmmm...

En dag i Mariehamn när vädret var lite sämre. Pappan och tonåringarna lekte på badhuset och jag promenerade runt i Mariehamn och strosade längs shoppingstråket. Det fanns verkligen ingenting att köpa. Men mysig stad att strosa i.

Lunch och minigolf och sedan åkte vi tillbaka till tältet. Brassestol och ett glas vin i solen. Jodå. Semester.

Färjan mellan Eckerö och Åland går snabbt och man hinner knappt fika/äta lunch och även handla lite taxfree-varor, om man vill det. Tonåringarna bunkrade godis såklart.

Till Söderhagen åker jag gärna tillbaka och faktiskt så tipsade jag en kompis om det redan veckan efter och jag tror att de var lika nöjda som vi. Det är något taffligt charmigt med detta ställe och de är gästvänliga med allt de har! Och de har allt man behöver. Ett (visserligen snett och vint, men funktionellt) pingisbord inkl bollar och racket. Ett gym (garage där man ställt in en del maskiner av äldre modell. De funkade nästan helt). Ett utegym (traktordäck, två fyllda dunkar med målat 10 kg på varje, en fender upphängd i kedja i taket som boxningssäck) och dessutom hela härliga naturen att röra sig i! Klockrent! Gott om grillplatser, båtbrygga, bastu med ihopbundna björkruskor att använda, båtar med eller utan motor, rensbord och kök, dusch (i två av dem fanns det varmvatten!), toa och allt annat som man kan behöva.

Nästa resa vill jag ha mer sol och värme!