Direktlänk till inlägg 28 juni 2016

Bila i USA

Av Maria Bjuhr - 28 juni 2016 11:02

Efter många inlägg i bloggen om vår USA-resa så måste jag göra en liten sammanfattning om själva bilandet.

Flyg till San Franciso. Smidigt och bra till Oakland Airport. Bilen hämtade vi på Avis först när vi lämnade San Francisco dag 4. Ingen mening att ha bil där, tyckte vi. Gångavstånd till det mesta, andra kommunkationer finns om man behöver. Vi valde ett hotell vid Union Square, nära till allt och därmed också uthämtningsstället för Avis. En Ford Expedition inkl GPS blev det.

Söderut längs Highway 1 for vi ca 20 mil första dagen. Sagolikt vackert. Söderut ger bäst sikt och är därmed förenat med den kittlande känsla som vi kände så många gånger på denna resa. Andra stopp "Carmel".

Dag 5:Vidare längs Highway 1 längs hissnande landskap. Andra stopp Lompoc. Enbart av praktisk anledning.

Dag 6: Vidare förbi Santa Barbara och "i kanten av" Los Angeles söderut på motorvägen med galen trafik, mot San Diego. 4 nätter stannade vi där.

Dag 7: Från San Diego längs en fantatisk sträcka österut parallellt med mexikanska gränsen. Så läcker naturupplevelse! Trafiken var sparsam. Brunchstopp i Yuma och sedan vidare rakt norrut mot Las Vegas. Ca 70 mil denna dag innan vi nådde Las Vegas. 8-9 timmar totalt inkl stopp. 3 nätter där (hade kunnat spara in en natt där faktiskt).

Dag 12: Mot Los Angeles igen från Las Vegas. Häftig natur även här och trafiken tilltar. Tuffaste körningen, men med GPS och en hjälpreda i framsätet så är det enkelt! 3 nätter i LA (hade gärna lagt någon mer natt där). Flyg hem från LA.

Så. Topp 5 bila i USA:

5. Ta det lugnt. Även om trafiken är massiv i storstäderna, så är tempot ganska lugnt. Stanna ofta och fota. Välj avstickare för lunch och toabesök, ta tid på dig.

4. Gör en spellista på Spotify med amerikansk musik, gärna countrymusik. På med bas, höj volymen...

3. Kylbag. Köp en kylbag, fyll med is (finns gratis på alla hotell). Ladda med vatten, frukt och mellis!

2. GPS. I storstäderna är du lost utan en! Vår var integerad i bilen och klockren! Inte en enda felkörning. Effektiv. Välj vackra vägar. Inte bara effektiva och snabba. Vår GPS gav flera förslag, mycket bra.

1. Bra bil. En stor, lättpackad (man ska ju ur och i med grejerna hela tiden) och bekväm bil med lite muskler under huven underlättar och gör det roligare och effektivare. Automat såklart.

Att bila är ju ett fantastiskt sätt att semestra. Bestäm gärna innan ungefär hur många timmar i bil ni "står ut med" så funkar det toppen för både vuxna och barn. Ta med nåt att äta och dricka i bilen, men planera gärna toabesöken då det kan ta tid på motorvägen kring storstäderna.

Jag skulle gärna åka tillbaka till USA, men nästa gång vill jag testa något annat område. Kanske Texas, Florida eller nåt annat? Det finns ju mycket att välja på.

Men nästa semester blir någt helt annat. Utan fordon och bekvämligheter. Vi ses...

/Maria

Anders

8 september 2016 09:27

Bra lista! Tack för tipsen :-)