Direktlänk till inlägg 28 juli 2018

Stranda, Norge

Av Maria Bjuhr - 28 juli 2018 15:25

Det finns avlägsna exotiska resmål som ofta lockar och så finns det närliggande pärlor som denna. Som verkligen fick mig helt stum.

Inpackad familj, tält, sovsäckar, kylbagar, gasolkök, fiskespön etc så gav vi oss iväg mot Norge!

Vi övernattade den första natten i vår fjällstuga i Lofsdalen för att det inte skulle bli så långa sträckor att köra i finvädret. För att komma fram och kunna njuta av dagen så gav vi oss av tidigt dagen efter. Vi hade tittat ut en camping som såg mysig ut och hade fina fiskemöjligheter, ca 5 timmar körning. På "Grimsbu Turistsenter" kom vi vid lunchtid, smällde upp tältet, grillade korv till lunch och tog sedan med oss lite fika till den därliggande älven där det både flugfiskades och fiskades med kastspö. Grillad harr på hårdmacka med smör och salt blev därmed förrätten till kvällens middag vid tältet. Varmt, skönt och härligt att campa!

På förmiddagen packar vi ihop tältet och ger oss iväg igen. Nu vet vi att vi bara har ca 20 mil till vårt mål, men vi vet också att vägarna är slingrande, smala och bergen är höga och stupen djupa. En makalös färd i ett landskap av turkosa virvlande älvar, svarta karga branta bergsväggar, snötäckta bergstoppar, skyhöga vattenfall, kilometerlånga tunnlar och grönskande ängar. Trollväggen besöktes och självklart även Trollstigen. Förutom att det vimlade av turister där, så är känslan i de 11 hårnålskurvorna där man når nästan 1000 m över havsnivå rätt häftig - eller läskig...

Nå, vi for vidare och från Liabygda tog vi färja över fjorden till vår slutdestination Stranda. Väl framme i vår lägenhet, som bestod av undervåningen av en privat villa, lastade vi ur allt och gav oss iväg på upptäcksfärd. Vi kom till Stranda en söndag kväll och det var en sovade stad vi mötte. Stängt, tomt och tyst. Skönt. Eftersom vi bodde precis vid fjordkanten, så begav sig tonårssönerna iväg och provad fisket nästan direkt. Det visade sig vara rejäl skillnad på ebb och flod och de lyckades kroka på både Torsk, Havsöring och Berggylta! En maffig fisksoppa fick vi ihop av det!

Vårt boende var rymligt och bra, en altan, en utegrill och ett inglasat lusthus hade vi till förfogande med utsikt över fjorden och bergen...

Vi tog bilen några kilometer till Strandas skidanläggning och där tog vi "Gondolen" upp till toppen av Strandafjellet för en vidunderlig utsikt! Efter både charm och tjat och kanske till och med någon muta så fick jag till slut med mig tonåringarna på en vandring  bland fjällbäckar, lösgående får och solvarma hjortron.

En annan dag tog vi bilen till Hellesylt och därifrån färjan till Geiranger. Det var en färjetur på dryga timmen där man i den djupa och respektingivande Geirangerfjorden kunde beskåda vattenfall som "De sju systrarna" och "Friaren" till flerspråkig guidning i högtalarna. Från en halvt sovande stad som Stranda är, bara några mil bort till Geiranger som var packad av turister från alla länder, flera kryssningsfartyg t ex Hurtigrutten. Vi lunchade i Geiranger och tog bilvägen tillbaka, via två färjor. Vad jag vet är ingenting billigt i Norge, luncherna och färjekostnaderna gjorde mig också stum några gånger, men vi hade förberett oss väl och hade både mat och dryck med oss.

Vi valde att åka en annan väg hemåt från Stranda, över Stryn mot Åkreströmmen, där vi campade en natt på vägen hem. Även där fanns både sjö och två strömmande vattendrag att fiska i. Och även där fick tonåringarna fisk, Harr bl a. I sjön var den 14 grader, men eftersom det var 27 grader i luften och vi alla var svettiga och varma efter att ha ställt upp tältet igen så doppade vi oss!

Hemfärd via Idre, Dalarna och plötsligt kändes den omgivningen som små små kullar...

Topp 3 Stranda

- Naturen! Makalöst. Sagolikt. Magiskt. Fantastiskt. Man försöker beskriva och fota, det går inte. Det måste upplevas!

- Tillgängligheten. Så nära och lättillgängligt för oss.

- Fisket. Även om jag inte fiskar själv, så njuter jag av glöden i tonåringarnas ögon, lyckan i deras leenden och spänningen i deras dialog.

Jag känner mig tagen. Av Norge. Av Norges natur. Även om jag varit där tidigare och den gången sa att det var det vackraste jag sett, så står det sig nog än idag 20 år och ett otal resor senare. Jag kommer att åka tillbaka, inte vänta 20 år till nästa gång. Det är ju ändå så nära, så lättillgängligt.

Nästa resa finns inte ens planerad!   Det måste jag ändra på!