Av Maria Bjuhr - 19 juni 2016 19:17

Efter lång planering, mer än ett år faktiskt, så kom nu starten på vår roadtrip till USA! Två vuxna och två tonsårspojkar flög till San Francisco från Arlanda med Norwegians dreamliner. Enkel flygresa som innehöll både filmer, mousserande vin, god flygplansmat som vi förbeställt och ivriga diskussioner om hur vi skulle lägga upp de närmaste dagarna. 10 timmar direktflyg till Oakland airport, en "mindre" flygplats utanför San Francisco. 30 minuter med taxi över San Francisco Bay Bridge, så var vi på hotellet!

Vi hade valt ett hotell centralt i San Francisco, precis vid Union Square, så att vi skulle kunna promenera till det mesta. Första kvällen var lite omtumlade av tidsomställningen och gick några hundra meter till China Town för en kombination av 4 olika räkrätter och som avslutades med lyckokakor... På min stod: "Now is a good time to be spontanious. Serendipity!"

Hotellet var helt ok och hade ett fantastiskt läge. Frukosten bestod av kaffe, te och sockerkaka/wienerbröd/croissanter/muffins. Inte mycket att hämta kraft ifrån där, även om barnen var nöjda. Vi kompletterade med lite smörgåsar och yoghurt från 7Eleven.

Det är verkligen så kuperat som man tror (och ser på film) i San Francisco. Bra gratisträning och vi kan ha tonat våra rumpor en hel del under dessa dagar. :-) Tidsomställningen gjorde att vi var extremt morgonpigga och ute och kollade av många sevärdheter i ett stort sett folktomt San Francisco. Lombard Street (ovan), Fishermans Wharf, Pier39 (med alla stinkande sjölejon, se nedan) och Spårvagnarna. Shoppingen är grym kring Union Square och vi handlade på Nike (jättebutik), GAP, Levi´s, ROSS, Old Navy och även kring Fishermans Wharf där det visserligen finns myckt krimskrams, men också en del köpvärt. Eftermiddagar/kvällar är det riktigt mysigt där och god mat, som nyfångad krabba eller hummer. Självklart provade vi även det.

En eftermiddag tog vi en busstur över Golden Gate-bron till Redwoodskogarna i Muir Wood Nationalpark. En rejäl skogspromenad med några av världens högsta träd och många var upp till 1000 år gamla! Fascinerande naturupplevelse och skön tystnad, om man tänker bort de tjattrande japanerna. Bussturen gick sedan till den gamla fiskebyn Sausalito där vi klev av och tog färjan över till San Francisco via den skräckinjagande ön Alcatraz, som idag är ett museum men tidigare ett fängelse för de allra grövsta brottslingarna.

I juni är det ofta dimma på förmiddagarna och sedan klarnar de upp när luften värms upp mitt på dagen. Man ser ofta hur den tjocka dimmar "rullar in" över de bergiga landskap som omger staden, precis som fotot ovan. Otroligt häftigt att se, men som är svårt att fånga på bild. Vi hann ju även med mer shopping och en sushimiddag i närheten av hotellet. Efter 3 nätter hämtade vi ut hyrbilen (en fläskig Ford Expedition EL med råmande motor), laddade kylbagen med dricka och frukt och så drog vi söderut - längs Highway 1.

Topp 5 San Francisco:

5. Enkel/smidig flygresa.

4. Mångfacetterad stad, framför allt naturen. Berg, skog, hav, öar. Mitt i stan.

3. Fishermans Wharf. Mysigt om man ser förbi kommersen.

2. Maten. Färska skaldjur är aldrig fel.

1. Promenadvänlig stad! Nära till allt.

Då fortsätter vi resan, längs Highway 1. Häng med!

Av Maria Bjuhr - 5 oktober 2015 20:00

Efter en och en halv vecka på svensk mark, så tog jag semester - igen! ? Några kollegor och jag drog till spanska solkusten, närmare bestämt Torremolinos.

En rutinerad charterort, där man fräschat upp efter bästa förmåga. Upprustade hotellkomplex med allt man önskar i bekvämlighetsväg, men som saknar den där genuina charmen som jag gillar. Gott om välordnade vägar, trottoarer, cykelvägar osv. Små tavernor där alla längs strandpromenaden serverar ungefär samma mat.

I syftet slappa, mysa, umgås under fyra dagar så är detta resmål absolut godkänt! Sangrian smakade fint, paellan likaså, dessutom varmt och skönt i solen.

Medelåldern för resenärer i Torremolinos kan ligga strax över 70 år, nu när vi drog ner den rejält i några dagar. Gott om rullatorer och käppar på den asfalterade strandpromenaden och det var lätt att hyra sig en permobil i några timmar, om man ville det. Trots detta så verkar joggandet ha slagit klorna i dessa pigga pensionärer. Innan soluppgång och efter solnedgång var trafiken på strandpromenaden som allra störst. Där power-walkade, joggade, lufsade och hasade sig denna pigga skara fram i rask takt. Imponerande!

En brakmiddag i Malaga hann vi med samt allsång på mindre restaurang, karaoke-bus samt en del sol och bad såklart. Men man hinner inte så mycket som man önskar på bara fyra dagar.

Som sagt, inte mycket till stora utflykter i denna resa, men jag har ändå skrapat ihop topp 5:

5. Enkelhet: En lång strand kantad av hotell, barer, caféer, tavernor och supermarkets.
4. Vädret: I oktober! Ca 30 grader varmt, strålande sol nästan hela tiden.
3. Mat/Dryck. Spansk öl, spanskt vin och paella kan man väl inte misslyckas med...
2. Hotellfrukost: Högklassigt utbud! Alla typer av äggrätter, gott om skinkor, ostar, bröd, sött till kaffet, massor av frukt och som pricken över i - Cava (mousserande spanskt vin).
1. Ressällskapet. Att ligga på sandstranden och mysa med en San Miguel i handen och emellanåt få hysteriska fnitteranfall tillsammans med dessa tokstollar är verkligen guld värt!

Nu ska jag hålla mig hemma ett tag, lägga mina pengar på hög och nästa resa är redan bokad. En ny kontinent för mig.

?

Av Maria Bjuhr - 25 september 2015 19:17

En varm, solig och såååå trevlig vecka på Mallorca. Strax utanför Palma, i Es Garrovers. 12 tjejer i tjejjuntan från Valbo är nu lite gladare, lite nöjdare och lite mera utvilade än innan. Vi varken syr, stickar eller handarbetar på något sätt i vår junta. Vi gör lite sånt som vi tycker är kul, denna gång en veckas avkopplande solsemester i Medelhavet. Vi sparar en slant varje månad och har tidigare rest till Barcelona och Prag tillsammans (ja, faktiskt Stockholm och Kolforsen också). Redan innan veckan på Mallorca avslutades så började spåna inför nästa resa... Men först - en vecka i Palma:

Vi åkte en tidig söndag morgon. Mot Arlanda nästan mitt i natten for vi, ingen av oss kunde ju ändå sova... Efter några timmars flygresa så landade vi i den tryckande värmen utanför Palma. 3 hyrbilar hämtades ut, proppades med resväskor och fnittriga tjejer och vips så var vi ute på motorvägen mot Palma stad. Vi hade fått detaljerad vägbeskrivning till den villa som vi hyrt. Med bilder och beskrivning. Men trots detta så lyckades 3 av 3 bilar köra fel! Allt är inte så enkelt som man tror i Spanien och när man är från Sverige så utgår man från att svenska trafikregler är normen i världen. Jaja... till slut kom vi fram till vår villa: "Sa Pedra Viva". Wow! Vilket ställe!

En stor 2 våningsvilla med 13 bäddar, pool, gym, stor gård med utekök och ölpump som inkluderade 50 liter öl! Vi lämnade av väskorna och åkte och åt lunch. Här skulle jag nästan kunnat dra en vit lögn, men jag erkänner direkt att vi åt på Mallorcanska McDonalds! Är man hungrig så är man. Vi handlade sedan 2 kundvagnar fulla med kyckling, skinkor, ostar, grönsaker, frukt, vin, cava, sangria, frukost mm. Väl tillbaka i villan så tog vi en kall öl direkt från pumpen och slängde oss i poolen! Den känslan... Aaah...

Eftersom vi är många som både gillar att laga mat och att äta mat, så blev det flera luncher och flera middagar i vår villa. Vi grillade entrecôte, tonfisk, wokade räkor, musslor och ugnsrostade grönsaker, potatis och gjorde stora sallader till det. Förutom att maten var helt fantastiskt, så kom vi ju billigt undan! Gott och billigt vin fanns det gott om också...

Några utflykter blev det ju under vecka. En dag tog vi tåget till Soller och sedan spårvagnen till den mysiga orten Port de Soller. Stranden med vetemjölssand och turkost vatten, små tavernor med tapas och sangria - och så sällskapet! La vida loca!

Ett par stränder hann vi med, bl a vid Cap Fermentor där vi via slingrande bergsvägar fick klättra med vår stora hyr-Berlingo samtidigt som vi höll andan och försökte fokusera på vägen, mötande trafik och tokiga cyklister för att inte se de branta bergsväggarna nedanför körbanan, de tvivelaktigt byggda trästaketen och de ibland utstående bergsväggar som plötsligt dök upp efter en brant kurva. Läcker utsikt och hissnande känsla blandad med fin strand med riktigt fint vatten.

Självklart tog vi en heldag i Magaluf. Kaxig men sliten ort som hade ett nöjesutbud som vi inte riktigt hade någon lust med. Någon öl på stranden och en Frozen Daiquiri senare så drog vi in till Palma med taxi. Shopping och en middag för våra trötta ben och sedan åkte vi tillbaka till villan igen. Nattdopp med tilltugg fick avsluta denna dag.

Topp 5 Palma, Mallorca

- Strandlivet. Många riktigt fina stränder och klart, fint vatten.

- Kombinationen av stad, strand, berg, sand.

- Tillgängligheten. Motorvägar gör att man snabbt och lätt tar sig fram kors och tvärs över ön.

- Maten. Goda tapas, god paella, goda skaldjur. Men godast var vår egen mat!

- Boendet. Hyr en villa! Helt avskilt. Tyst och lugnt. Frihetskänsla!

Trots att flygresan till Palma är något dyrare än till andra städer i Europa, så kan man komma undan billigt om man vill. Hyra villa när man är många ger ju lyx till liten peng. Hyrbil kostar ju en del, men är skönt när man bor lite utanför som vi gjorde.

Nu är jag bara hemma en och en halv vecka, sen åker jag igen... Lyllos mig!

Av Maria Bjuhr - 3 augusti 2015 21:35

Då var vi hemma efter en helg i Hälsingland. Det var jag, maken, barnen samt ytterligare en familj med ungefär samma uppsättning som vår. Det här är en resa som vi gjort flera gånger tidigare, men då enbart vi vuxna. Nu har barnen vuxit upp och är mellan 11-14 år och nu tror vi att det är dags att ta med dem.

Precis som tidigare så tog vi en morgon bilen till Voxna Kanot & Camping, fick skjuts till Gropabo där vi lade i kanoterna i strålande sol! Vårt kanottur startade i Gryckån, som är en smal, snirklande å genom Hälsingeskogarnas vildmark. Det är tyst, tyst när vi sätter paddlarna i vattnet. Det som hörs är våra uppjagade röster i planeringen om vart vi ska stanna och luncha. Det är riktigt mycket vatten i Gryckån i år, inte konstigt med tanke på allt regn som fallit, men det gör att det är strömt och väldigt lätt-paddlat!

Det är några forsar efter ån. Små och stora. Efter att vi burit oss förbi en ofarbar fors, så stannar vi och lunchar. Som vi har längtat efter denna traditionella sill-lunch! Vi kokar färskpotatis på Trangia-köket och käkar den med sill, crème fraiche och en öl. Mums! Kokkaffe på det och sen drar vi iväg igen.

När vi paddlat oss fram i det klara, kalla vattnet och glidit förbi sandbank efter sandbank av gyllengul sand så stannar vi för att slå läger för natten. Vi väljer en liten sandstrand där vi hittar en fin skogsglänta precis ovanför. Som gjort för våra två tält! Vi slår upp våra tält och fortfarande är stämningen fin och samarbetsviljan god.

Våra söner är ju av den fisketokiga sorten och det resulterar i några fina firrar som vi grillar med smör och salt. Det finns ju både gädda, aborre och harr i Gryckån. Faktiskt också kräftor...

Till middag grillar vi kött och till det får vi en ädelostpasta och ett (eller två) glas rött... Vi eldar och vi grillar... Vi badar och vi fiskar... Vi är helt ensamma och det är tyst, tyst... Vi somnar gott i våra varma sovsäckar och någon sa att det faktiskt bara hade varit 2 grader på natten!

Vi vaknar till en strålande morgon. Solen går upp, himlen är klarblå, vattnet porlar, det riviga kokkaffet står på elden och det är tyst och lite småkyligt... Så härligt!

Några andra kanotister paddlar förbi på förmiddagen till vår förvåning. Ett gäng killar som paddlar en dagstur. Vi tar ner våra tält, packar ihop våra sovsäckar, liggunderlag, kläder, matvaror osv i stora svarta sopsäckar. Packar allt omsorgsfullt i kanoterna och sen ger vi oss iväg. Vi hinner bara paddla i fem minuter så blir vi ruskigt badsugna igen. Vi stannar vi en annan sandstrand och går i det strömmande vattnet. Törs inte gissa temperaturen, men det är nog kallare än jag vill erkänna... Men även om benen är isiga och andningen lite ansträngd så är det så underbart att efteråt få stå i solen och låta de varma strålarna värma upp mig, liksom inifrån och ut...

Grabbarna fiskar från kanoterna och vi paddlar. I varje större fors finns skyltar för att kunna ta upp kanoterna och bära dem istället för att åka i forsen. Det blir bra träning att bära, släpa, dra både kanoter, packning i form av ryggsäckar, kylbagar, fiskeprylar osv. I någon fors, som enligt min mening är lite tveksam för paddling så väljer vi ändå att paddla. Forsen är inte svårpaddlad och det är mycket vatten, så det går ju galant. Men nog får man ett adrenalinpåslag när det skummar runt kanterna på kanoten allt... När man dessutom har viktig packning i kanoten och framför allt ett barn längst fram... Känns dock riktigt bra när man kommit ner.

Just innan lunch så kommer vi till en fors där vi ska ta upp och bära. Det missar dock vår första kanot som åker rakt in i forsen och kantrar! Vi som kommer efter och ser detta blir oroliga och har själva fullt sjå i strömmen, att ta oss in till kanten där upptagsplatsen är, innan vi kan se att de är oskadda. Däremot flöt en del packning iväg, där vi lyckades rädda det mesta. En paddel, en kaffepanna, en kastrull fattigare och med blöta matvaror, grillkol, mobiltelefoner osv så kände vi oss ändå glada att alla var oskadda. Paddeln hittade vi i åkanten längre fram. Det var några stora vassa stenar mitt i forsen och vattenmassorna är riktigt starka!

Gryckån leder ut i den större Voxnan där vi fortsätter vår färd. Här är det djupare, bredare, mörkare och större... Skogen kantar även detta vatten, men på några ställen kan man här skymta någon sommarstuga, en bastu, en liten grillplats osv.

Eftermiddagens stopp hade vi planerat till en större strand som kallas "Frostkilen". Där finns ett stort vindskydd, en eldstad och tom ett dass! Vi hänger upp lite blöta kläder, badar igen, fiskar lite, gör en brasa och slår upp tälten. Precis när vi slår oss till ro så kommer en stor 16-mannakanot med ungdomar som tjoar och hojtar... Vi blir först tveksamma om vi ska stanna eller åka vidare, men bestämmer oss för att stanna fast vi fått sällskap. Barnen var överlyckliga att få fler kompisar att spela volleyboll, fotboll och bada med och vi tyckte också att det var trevligt md lite sällskap. Vi grillade gott även denna kväll, som slutade ganska tidigt eftersom vi var trötta efter dagen.

Söndagen var sista dagen och den dag som känns mer som transportsträcka än något annat. Det tog ca 2 timmar att paddla längs Voxnan till vårt mål som var kanotuthyrningen. Sista halvtimmen och det är faktiskt den enda gången, så böjade yngste sonen knorra lite... "Är vi framme snart...?" Men, med hjälp av inbördes tävlingar, fiske, sång och lite godis så fixade vi det galant!

Väl på land igen, efter uppbärande av packning och rengörande av kanoter så far vi hemåt igen. Båda barnen säger direkt i bilen att de vill göra detta igen och det känner vi vuxna också. Det ger så mycket att få vara ute i naturen och med enkla medel få klara sig själva. Vi fick gott om fisk och några fick även se en bäver. Vad jag hörde var det ingen som saknade wi-fi, TV eller annat under dessa dagar.

Nästa resa blir till en stad i Europa, men jag hoppas även där på naturupplevelser. Fast av ett annat slag.

//Maria

Av Maria Bjuhr - 13 maj 2015 10:45

För en sisådär 19 år sen bjöd min dåvarande pojkvän mig på en kryssning till Helsingfors. När vi nu firar typ 20 år tillsammans och 9 år som gifta så gjorde vi samma kryssning igen. På samma båt; "Silja Symphony". Till samma stad, nämligen Helsingfors i Finland.

Det har ju runnit lite vatten under broarna sedan den dagen för 19 år sedan, men båten var sig lik. Helsingfors var sig likt. Kanske mest vi som förändrats, när jag tänker efter...

Fredag kväll åkte vi ner till Stockholm och lämnade bilen på en tvivelaktig parkering i närheten av Lidingöbron. Maken var nog lite orolig, men vi var lite sena... Småsprang med våra rullväskor till båtterminalen i Värtahamnen och hann på båten med säkert 10 minuters mariginal! Vi installerade oss i hytten och gick upp i baren och satt oss med en varsin Lapin Kulta.

Vi hade beställt bord lite senare på den italienska restaurangen "Tavolàta". Visade sig vara en mycket klokt beslut. Vi beställde två 4-rättersmenyer, där vi efter halva rätten bytte tallrikar med varandra och fick därför smaka på 8 fantastiska italienska rätter! Risotto, pasta, viletto tonnato, bruschetta, oxfilé, ostar och glass... Fint appassimento till det och en dubbel espresso med en fin grappa fick avsluta kvällen. Eftersom vi båda är galna i italiensk mat (och dryck) och har lite svårt att lämna nåt på tallriken, så vaggade vi iväg till hytten efter middagen, tog en samarin och somnade gott...

Lördag tidig morgon framm i Helsingfors. Tyvärr grått och regn, men vi tog oss en rejäl promenad genom staden ut till hamnen (en av dem), där vi letade på vår favoritrestaurang, åtminstone för 19 år sedan.  "Meri Makasiini" låg kvar och såg exakt likadan ut idag som då... Eftersom vi var lite tidiga, så gick vi och satt oss på en närliggande pub och tog en öl medan vi tittade på kranarna i hamnen gissade vikt och pris på dem. Vi vet ju inte vem som kom närmast, men jag känner på mig att jag vann... När vi sedan satt oss på Meri Makasiini för lunch så beställde vi specialiteterna "bouillabaisse" och "skaldjursgryta cioppino". Nybakt bröd och en öl till det! Mmmmm.... Så gott och så värmande. Eftersom regnet öste ner så tog vi en taxi tillbaka till hamnen igen.

Sjävklart gick vi också på taxfree-butiken och handlade lite. Om det är billigare "än annars" är väl tveksamt, men det hör ju liksom till... Jag lyckades ju dessutom köpa fel parfym, men fick byta till rätt trots att jag brutit förpackningen. Min favorit "Victor & Rolf Flowerbomb". Inte den billigare, men den bästa!

Senare spa:ade vi i Oasen. Mysigt när det bara regnade och regnade ute och allt var bara mörkt och grått.

Middagen intogs på "Happy Lobster", en skaldjursrestaurang med klass! Vi åt hummer, musslor, kräftor och räkor till förrätt och sjötunga till varmrätt. Fantastiskt gott, även det! Lite udda kanske, men vi gick faktiskt till baren efteråt och valde en Bloody Mary till efterrätt... Ja, så gör vi...

Vi kom fram till Stockholm igen på söndag morgon och då sken minsann solen! Bilen stod kvar och var hel och vi var hemma på 2 timmar igen.

Topp 5 Helsingforskryssning:

• Maten. Slog mina förväntningar med råge! Välj bort den stora bufférestaurangen och tag någon av de små mysiga restauranger som faktisk finns! Förutom italienska och skaldjur, så fanns både en grillrestaurang, en sushirestaurang och en fransk. Dessutom mycket prisvärt, ska tilläggas.
  • Priset. I jämförelse med en hotellweekend i Stockholm eller någon annanstans, så får du ju mycket för pengarna! Vi fick en kryssning via våra Coop-poäng, så vi behövde ju inte betala den alls. Frukost köpte vi till och restaurangerna bjöd på prisvärt mat, som sagt...
  • "Meri Makasiini" - restaurangen må se oansenlig och grå ut. Men vilken mat! Råvaror av högsta klass.
  • Enkelheten. Go with the flow... Det finns ju allt inom räckhåll. Visst kan de te sig tråkigt ibland, men ärligt: ibland är det skönt...

Det var det. Nästa vår firar vi 10 årig bröllopsdag och då blir det nåt annat... Nu är det liksom ett hål i min reseplanering fram till hösten... Men det hinner nog fyllas med någonting...

Av Maria Bjuhr - 9 april 2015 16:11

Eftersom jag skrivit om Lofsdalen tidigare, så känner jag att Lofsdalen som vinterort även är värd ett litet inlägg.

Sportlovet tillbringades där och nyss även större delen av påsklovet. Tidigare har vi tyckt att sportlovet varit bättre eftersom snökvaliteten är bättre och säkrare för både slalom, längdskidor och skoter. Påsken kan vara lite i senaste laget, även om solen värmer skönare... I år var det just tvärtom! Påsken var fantastisk. Gott om snö, kalla nätter hade gjort backar, spår, leder och sjön perfekt för all aktivitet. Och sol fick vi också!

Vi firade påsk traditionsenligt med långbord, snaps, ägg, lax, sill, påskägg, påskhare osv. Vi var tre familjer som klämde ihop oss kring bordet (14 personer) lagom rödrosiga av sol och vind iklädda långkalsonger och hårtofs (finkläder/smink etc är förbjudet i fjällstuga, det vet ni va'?)

Top 5 Lofsdalen på vintern

5. Småskaligheten. Det är en liiiiten by. Men det finns verkligen allt man behöver! Jag kan inte komma på nåt som saknas...

4. Ärligheten. Ingen blänger på dig om du inte har dyraste, nyaste skidmunderingen i backen. "Kom som du är", liksom...

3. Skoterkörningen. Är accepterad och även uppskattad. Ett transportmedel som tar dig till platser du aldrig någonsin tar dig annars; fjällsjöar du aldrig kan pimpla i annars, fjällvyer du aldrig kan se annars.... Visst, det kanske luktar och låter illa, men vaddå?

2. Energin hos eldsjälarna som preparerar längdspår, skoterleder, slalombackar, fixar temaaktiviteter på bypuben, kör bandvagn, fixar skotercrossuppvisning, snöbarer, våffelkvällar och allt vad det heter. Utan dem, ingenting...

1. Egen stuga. Ja, det är lyxigt att kunna åka nästan när man vill och vi är väldigt bortskämda som har tillgång till egen stuga.

Som slutkläm vill jag tipsa er som gillar vintersemester om att besöka Lofsdalen, om du inte måste ha olika aktiviteter dygnet runt. Det finns nämligen inget badhus, det finns inget shoppingcenter, det finns ingen nattklubb... Men det finns gott om fantastiska fjäll, sjöar, snö, tystnad och en enkelhet som är alldeles förtjusande om man letar "en riktig fjällsemester".

Av Maria Bjuhr - 22 december 2014 15:50

Hemma igen från en supertrevlig och snabb helg i Tallinn. Tre par som avgudar resor i allmänhet, men Italien i synnerhet. Hur hamnade vi då i Estland?

Jo. Vi tyckte att vi behövde lite uppmuntran i höstmörkret och tänkte att vi kunde ta en weekend i Stockholm, gå ut och äta italienskt, strosa runt, bo på hotell och så… Sen tyckte vi att för den slanten som det kostar så kunde vi ju hellre dra iväg lite längre. Men inte för långt, för vi snålar med våra semesterdagar! De ska ju räcka till mycket…

Sagt och gjort. Vi bokar en flygresa till Tallinn från Arlanda, det tar mindre än en timme att flyga dit och väl framme så ligger ju flygplatsen mitt i stan! Så med enbart handbagage så går det mycket snabbt att ta sig fram. Flygresan gick bra, men det blev bråttom att dricka upp vinet eftersom vi knappt hade startat förrän vi skulle in för landning.

Vi hade bokat ett billigt hotell mitt i stan. Det vi visste om hotellet var att det låg på gångavstånd, precis utanför gamla stan och ringmuren. Vi visste också att det fanns toa och dusch på rummet, hotellfrukost och att det var en gammal fabrik. När vi sent på natten (ja, flyget var försenat) kom fram så blev vi väldigt positivt överraskade! Inte nog med att ”PK Ilmarine Hotel” hade perfekt läge, det var både fräscht, hade trevlig personal och fin frukost.

Fast planet var försenat så hann vi med en runda i gamla stans nattliv när vi kom fram. Vi tyckte nog att det var lite tomt på gatorna i gamla stan, men på vissa stället var det ingångar till små källare där det var lite folk. Ibland såg man sammetsgardiner med guldtofsar i entrén och vi förstod efter ett tag att det var en annan typ av barer. Något illa till mods av detta så hittade vi några andra trevliga pubar och kunde ta nåt glas.

Lite trötta, men nyfikna så gick vi på julmarknaden dag 2. En enorm julgran mitt på torget och runt denna gott om små trästånd som erbjöd glögg (hot wine), stickade knasiga mössor, ulltofflor och verktyg gjorda av mörk choklad. Det är ju väldigt mycket av allt i estniskt mode. Mycket mönster, mycket färg, mycket tyg/ull/spets/paljetter osv. Lite skrämmande för torra svenskar som oss…

Den sena lunchen blev en riktig långlunch där vi bl a provade saltgurka, honung, smetana tillsammans med mild vodka. En riktig smaksensation! Efter några timmar på puben ”Hell Hunt”, så gick vi tillbaka till hotellet för en powernap inför kvällen.

Vi hade bokat bord på ”Controvento”, en italiensk restaurang som vi fått tips om innan.

Och det kommer vi aldrig att ångra. Och aldrig att glömma. En himmelsk upplevelse. 6 matglada italienfantaster smackade, suckade, log och ojade sig under en lång måltid bestående av 6 förrätter (carpaccio, prosciutto, salami, parmesan osv) samt 6 varmrätter (kalv med tonfiskröra, musslor, penne vodka osv), 4 efterrätter (tiramisu, pannacotta osv) inramat av någon flaska prosecco, ett ripasso till maten och espresso med grappa alt. limoncello.

Så där ja! Proppmätta med fåniga leenden tackade vi kocken personligen för hans skapelser och traskade vidare i natten.

I Tallinn finns en del pubar med medeltida stil, en sån är ”Olde Hansa” där vi stannade till för att klämma en sejdel mörkt öl med honung eller ljus öl med kanel. En riktigt läcker restaurang inredd som en medeltida borg, där även personalen och allt annat gick i medeltida stil. Vi var ju som sagt mätta och blev väl än mer mätta av ölen, men vi nosade ändå på menyn... Mest av nyfikenhet. Vad sägs om björn, vildsvin eller älg eller varför inte ”Arabisk oxe med drömsås”? Alla rätter har recept och matlagningsmetoder från 1400-talet.

Även denna natt blev sen innan vi tog oss tillbaka till hotellet. Men vi kom upp i tid och avnjöt frukostbuffén såsom bara vi kan… Vi packade ihop våra saker, checkade ut och lämnade bagaget på hotellet innan vi gav oss till gamla stan igen för att strosa runt. Det finns också en del moderna varuhus utanför muren men hör och häpna så valde vi bort dessa denna gång! Ett gick vi in i, mest för att värma oss. Men som de flesta andra så åker vi inte till Tallinn för att shoppa.

Taxi till flygplatsen för 85 spänn och sen på flyget mot Stockholm igen. Planet lyfte 18.15 och vi landade 17:45. Läskigt snabbt och enkelt. Vi förstod ju att det var tidszonerna det handlade om, men någon i resesällskapet hade bekymmer med att man missat 20 minuter av sitt liv. Tror det gick över rätt snabbt.

5 tips om Tallinn, Estland

1. Strosa i gamla stan! (Men välj bekväma skor, det är väldigt krokigt, kuperat och snett).
  2. Våga gå ner i de små barerna/restaurangerna under husen. Supermysigt.
  3. Mycket god och vällagad mat! Och billigare än hemma!
  4. Testa saltgurka, honung och smetana med ett glas vodka till – lovar att du blir positivt överraskad!
  5. Tag flyget! Skippa alla dessa timmar på färjan och lägg dem på att utforska stan/nattlivet.

För oss gick flygresan på ca 1.250 kr per person med Estonian Air/SAS och hotellet på ca 400 kr per person, vilket gör 1.650 per person. Att åka fredag kväll och komma hem söndag kväll räcker gott. Och inga semesterdagar behöver man ta… Väl värt!

Nu har jag verkligen ingen resa inom räckhåll... Det verkar dock kunna bli ett par resor nästa höst, frågan är om jag kan bärga mig tills dess? Troligen inte...

Av Maria Bjuhr - 8 oktober 2014 13:53

Nu är jag hemma igen! Efter en 4-dagars till London. Jag och mamsen. Syftet med resan var glasklart, mysa, strosa, äta gott, dricka gott, promenera, shoppa och bara umgås.  Vi har ju varit med om en del saker den senaste tiden och det här blev liksom ett litet andningshål...

"Stockholm Västerås Airport"

Denna gång flög vi med Ryanair. Från Västerås. Eller "Stockholm Västerås Airport", som vi säger. Vi kom i god tid till flygplatsen. Parkerade nästintill utanför dörren och gick in i terminalen för att käka något till lunch, kanske med ett glas vin. Väl där inne var det helt tomt. Nu menar jag på riktigt heeeelt tomt, alltså inte en enda människa!   Inte vid incheckningsdisken, lilla caféet eller någon annanstans. "-Hallååå..." Fick till sist höra ljud bakom cafédelen och hittade där en kvinna som fick frågan om när caféet öppnade. Hon svarade att "kanske om en timme eller så" hade de tänkt öppna caféet och vi fick snällt gå tillbaka och låsa in våra resväskor i bilen igen, ta en promenad till närliggande köpcentrum och där inta en ceasarsallad - helt utan vin.

Nåväl. Fyllda av lunchen och vattnet så gjorde vi ett nytt försök på Stockholm Västerås Airport. Nu hade fler resenärer ankommit, vi fick checka in bagaget och sedan bege oss till andra sidan rummet för att gå igenom säkerhetskontroll och scanning av handbagage. Det visade sig att det var ju bara en enda avgång på hela dagen på Stockholm Västerås Airport. Kontrollant, tulltjänsteman och polis fanns på plats. Inne i avgångshallen fanns en liten, liten taxfreebutik (tänk Pressbyrån närmast dig och dela på 2) och en ännu mindre bar (dela nu din tänkta taxfreebutik på 4). Tulltjänsteman, kontrollant, incheckningsassistent, taxfreebiträde och caféansvarig var liksom samma personer. Man delade på de arbetsuppgifter som fanns och därför stod kontrollanten sedan i baren och hällde upp vin...Trevligt!

Vi fick oss ett varsitt glas rött vin och slog oss ner med Londonkartan för att få lite koll på staden. Eftersom vi båda har varit i London ett par gånger tidigare så hade vi avverkat all måsten som "Buckingham Palace", "10 Downing Street", "Madame Tussauds", "Big Ben", "London Bridge" osv. Denna gång ville vi få ute lite annat av London.

Notting Hill

Vårt val av hotell hade ingenting att göra med varken sängkvalitet, frukostutbud, närhet till sevärdheter eller antalet av hotellet erbjudna kringtjänster. Vi valde utifrån läge och pris! Det visade sig att vi fick exakt vad vi betalade för! Lugnt läge i fina Notting Hill, ätbar frukost (ja, det är ganska gott med jordnötssmör på vitt bröd) och supernära till tunnelbana och en massa fina restauranger. En riktigt fin kvarterspub fick vi också på köpet!

Vi fick ett dubbelrum som liksom var dubbelt på höjden. Dvs så smalt att man bara fick in en enkelsäng, men löst på det vis att man fick in ytterligare en säng på ett litet loft ovanför. Eftersom jag är mycket stark, extremt vig och inte så lång (takhöjd 1.30 m) så tog jag loftet. Kanske att jag överdrev lite där...

London Shopping

Men det finns ju hur mycket som helst att shoppa i London! Inte är det väl den billigaste staden, men vilket utbud! Vi nötte Oxford Street (Primark är ju en upplevelse i sig!) och Bond Street upp och ner. Picadilly Circus och Covent Garden också. De stora varuhusen Selfridges, Debenhams, Liberty, Fortnum & Mason, Whitleys och såklart Harrods. På Harrods hade vi tänkt ta en "Afternoon Tea", men där kröp snåltarmen fram och vi satte oss på puben bredvid och tog lite Prosecco istället. Mycket godare!

Camden Market hade hur mycket krims krams som helst i sann marknadsstil. Även en del kläder och god mat från världens alla hörn. Köpte faktiskt en riktigt fin ullkappa där.

Portobello Market hade mycket udda varor till försäljning och att gå längs Portobello Road kändes lite tidslöst. En riktigt god Fish & Chips åt vi också på en fin pub där.

Jag fick med mig en hel del saker hem. 1 ullkappa, 1 par stövlar, 2 par skor, 2 par byxor, 1 kofta, 3 stickade tröjor, 2 linnen, 2 par handskar, 2 halsdukar, en plåtburk från Harrods med julkakor (200 spänn!), tröjor till barnen och lite godis till maken. Jag tänker inte räkna ut hur mycket pengar jag gjorde av med, men oavsett så var det värt det! Proppfullt i väskor och 0,3 kg från straffavgift på planet. Allt enligt plan.

Top 5 i London

5. London Eye. Mycket bra att börja med. Man får bra koll på staden och behöver då inte flänga runt till alla sevärdheter, utan du ser dem uppifrån. 4D-filmen före var en häftig upplevelse i sig, för en lantlolla som mig.

4. Maten. Det finns ju allt! På en bättre engelsk pub får du riktigt fin engelsk husmanskost. Och med alla indiska, italienska, koreanska, japanska, libanesiska, och spanska hak som finns, så finns något för var och en. Skippa snabbmatshaken!

3. Marknaderna. Härlig puls och man blir hela tiden förvånad över människor man ser, saker som säljs eller utsmyckningar av husen kring marknaderna.

2. Pubarna. Maten och ölen! Mysig och enkel stämning där man tar med familjen, gammelmormorn eller hunden.

1. Transport. Promenera i London, gärna via Hyde Park är ju ljuvligt, men det går så smidigt med tunnelbanan runt i staden och även tåg till flygplatserna i London. Enkelt och förhållandevis billigt system.

För flygbiljetter från och till Stockholm Västerås Airport betalade vi ca 800 kr/person inkl incheckat bagage, för hotellet ca 1000 kr/person för 3 nätter. Så ca 1.800 kr/person. Det går ju alltid snabbare att ta sig till och från mindre flygplatser. Vi tog Stansted Express-tåget från flyget in till London City. I Västerås kunde vi parkera just utanför och ca 10 min efter landning satt vi i bilen på väg hem.

London är en stad som man aldrig får nog av. Den är ju helt enormt stor och rymmer så mycket. Jag hoppas jag får möjlighet att åka fler gånger. Gärna shoppa såklart, men faktiskt skulle jag kunna tänka mig att ta mina grabbar med mig på fotboll också. Men nästa resa blir någonting annat. Kanske helt åt andra hållet?